Mitoloji

[Mitoloji][bleft]

Türk Tarihi

[Türk Tarihi][twocolumns]

Anadolu Merkezli Dünya Tarihi-Deneme

Deneme


Şaman dini şemsiyesi altında, Sümer ve Mısır dinlerinin işimize gelen yanlarını alarak bir deneme yapalım. Antik dinlerin işimize gelen yanlarını alacağız, ama olmayan bir şeyi ilave etmeyeceğiz. Bunu yapmaktaki amacımız, Sümer ve Mısır medeniyetlerinin üzerimizde ne kadar etkili olduğunu göstermek ve önemlerini iyice vurgulamaktır.

" Kâinat bir kaostan doğmuştur. Kaosu ortadan kaldırıp, dengeyi kuran Tanrılardır. Evrenin yaradılışının ilk gününden itibaren onu yöneten ve işleyişini sağlayan Tanrıların koyduğu yasalar, kurallar ve düzenlemeler vardır. Tanrıların yaptıkları ve kurdukları düzen tartışmasız doğrudur. Tanrılar ve uygulamaları, hiçbir varlık tarafından sorgulanamaz ve yargılanamaz. Olup, bitenleri insanın anlaması gerekmez ve zaten anlamaya da aklı yetmez. İnsanlar kendilerine Tanrılarca biçilen yazgıyı, alın yazısını bilmediklerinden, insan yaşamı belirsizdir. Zaten asıl olan bu dünyadaki yaşam değil, öbür dünyada sonsuz hayattır. Sadece Tanrılar ölümsüzdür. Geri kalan tüm canlılar, doğarlar, yaşarlar ve ölürler. Yaşam, Tanrılara hizmet etmek için yaşanması gereken bir süreçtir. Tanrılara hizmet demek, iyiliğe ve gerçeğe, yasa ve düzene, adalet ve özgürlüğe, doğruluk ve dürüstlüğe, bağışlama ve acımaya hizmet etmek demektir.  Kötülük  ve  yalandan,  yasa  tanımazlık  ve  düzensizlikten,  adaletsizlikten  ve baskıdan, günahkârlık ve sapıklıktan, zulüm ve merhametsizlikten kaçınmak gerekir.

Dilmun’da, akan suları, yeşil çayırları, cins cins meyve ağaçları, renk renk çiçekleri, şırıl şırıl akan suları ile bir cennet vardır. Bu cennette Tanrılar yaşarlar. Burada acı yoktur, hastalık yoktur, ölüm bilinmez, sadece iyilik, güzellik vardır. Günahsız ruhlar, burada, Tanrıların yanında, sonsuza dek yaşayabilirler. Zaten, amaç, ruhların varmaya çalıştıkları yer Tanrıların yanıdır. Buraya varmak, dünyadaki imtihandan geçmekle olur.

Tanrı ilk insanı, erkeği, çamurdan yaratmıştır. Tanrılar bir şey yapmak isterse sadece söylemeleri yeterlidir. Tanrı kelamı, yaradılışın kendisidir. Cennette erkek yaşarken, onun bir eşi olsun istenmiştir ve erkeğin kemiğinden kaburga kemiği hanımı, yaşatan hatun yani Havva halk   olmuştur.   Erkek   ve   Havva   cennette   yaşarken,   erkek   nefsine   hâkim   olamayıp, yasaklanmış  bir  bitkiyi  yemiştir.  Böylece  cennetten  kovulup,  fani  dünyaya,  yaptıklarının acısını  çekmeye  gelmiştir.  Hiçbir insan  annesinden  günahsız  doğmaz.  Hiç kimse masum değildir. Adaletsiz ve haksız yere çekilen insan acısı yoktur. İnsana düşen, Tanrı kurallarına uyarak  yaşamak  ve  Tanrılarına  hizmet  etmektir.  Tanrılara ibadet  etmek  te  gerekir.  Oruç tutulacak, kurban kesilecek, Hac yapılacaktır. Haftanın altı günü çalışılıp, bir gün Tanrılara ibadete ayrılacaktır. O bir gün, ibadetin toplu yapılması daha kıymetlidir. Tanrılara ibadet edilirken daima temiz olunmalıdır. Temizlik imanın şartıdır. 

Tanrılara isyan olmaz. Tanrıların yolundan çıkanlar, bu dünyada da cezalandırılırlar. Yoldan çıkan pek çok kavim cezalandırılmış, yok edilmiştir. İnsanların Tufan olayını unutmaması gerekir. Tufan gibi, geçmişten ders alınacak pek çok olay vardır.

Tanrılar bir takım işleri için kendilerine yardımcılar seçmişlerdir. Cinler bu tip yardımcılardır. Yaradılışları insandan farklı olan cinlerin neyi nasıl yaptıklarına da, biz insanlar pek akıl erdiremeyiz.

İnsan ölünce, ölüme yolculuk mezarda başlar. Ölüm ile ilahi ve sonsuz yaşama kavuşma arasında yargı vardır. Bu dünyada yapılanlar, adalete ve Tanrı buyruklarına uyum ile tartılır. Yaşarken doğru yolu seçenler, öbür dünyada Tanrıların yanına (cennete) kavuşurlar. Yoldan çıkan ve Tanrı buyruklarına uymayanları ise ceza beklemektedir. "

Yukarıda özetleyerek yaptığımız dinler sentezini, tarih boyunca pek çok düşünür ve din adamı insiyaki olarak yapmıştır. Bunlardan çıkan yeni din versiyonlarının bazıları, halk ve siyasi otorite  tarafından  rağbet  görerek  yaşamış,  bazıları  hiç  kabul  edilmemiş  veya  unutulup gitmiştir. Aton, tek Tanrı olarak ortaya çıkınca, dini sentezler tek Tanrı fikri ile birlikte yeni bir kimlik kazanmışlardır. Mısır ve Sümer’in yeni dinlerin oluşmasına etkisinin, dini sentezlerin  yanı sıra, Tanrı üçlemeleri, din  adamlarının aracılığı, Tanrının oğlunun  Tanrı olması, kutsal bakire, yeniden doğuş, Tanrının evleri (ibadet yerleri), Tanrı kelamını anlamak için arif olma gereği, yazılı mit ve neşidelerden pasajlar alınması gibi unsurları da kapsadığı unutulmamalıdır.
Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

Hiç yorum yok :


Dinler Tarihi

[Dinler Tarihi][bsummary]

Antik Tarih

[Antik Tarih][list]

Video

[Video][threecolumns]

Dünya Tarihi

[Dünya Tarihi][grids]