Anadolu Merkezli Dünya Tarihi-Deneme
Deneme
Şaman dini şemsiyesi altında, Sümer ve Mısır dinlerinin işimize gelen yanlarını alarak bir deneme yapalım. Antik dinlerin işimize gelen yanlarını alacağız, ama olmayan bir şeyi ilave etmeyeceğiz. Bunu yapmaktaki amacımız, Sümer ve Mısır medeniyetlerinin üzerimizde ne kadar etkili olduğunu göstermek ve önemlerini iyice vurgulamaktır.
" Kâinat bir kaostan doğmuştur. Kaosu ortadan kaldırıp, dengeyi kuran Tanrılardır. Evrenin yaradılışının ilk gününden itibaren onu yöneten ve işleyişini sağlayan Tanrıların koyduğu yasalar, kurallar ve düzenlemeler vardır. Tanrıların yaptıkları ve kurdukları düzen tartışmasız doğrudur. Tanrılar ve uygulamaları, hiçbir varlık tarafından sorgulanamaz ve yargılanamaz. Olup, bitenleri insanın anlaması gerekmez ve zaten anlamaya da aklı yetmez. İnsanlar kendilerine Tanrılarca biçilen yazgıyı, alın yazısını bilmediklerinden, insan yaşamı belirsizdir. Zaten asıl olan bu dünyadaki yaşam değil, öbür dünyada sonsuz hayattır. Sadece Tanrılar ölümsüzdür. Geri kalan tüm canlılar, doğarlar, yaşarlar ve ölürler. Yaşam, Tanrılara hizmet etmek için yaşanması gereken bir süreçtir. Tanrılara hizmet demek, iyiliğe ve gerçeğe, yasa ve düzene, adalet ve özgürlüğe, doğruluk ve dürüstlüğe, bağışlama ve acımaya hizmet etmek demektir. Kötülük ve yalandan, yasa tanımazlık ve düzensizlikten, adaletsizlikten ve baskıdan, günahkârlık ve sapıklıktan, zulüm ve merhametsizlikten kaçınmak gerekir.
Dilmun’da, akan suları, yeşil çayırları, cins cins meyve ağaçları, renk renk çiçekleri, şırıl şırıl akan suları ile bir cennet vardır. Bu cennette Tanrılar yaşarlar. Burada acı yoktur, hastalık yoktur, ölüm bilinmez, sadece iyilik, güzellik vardır. Günahsız ruhlar, burada, Tanrıların yanında, sonsuza dek yaşayabilirler. Zaten, amaç, ruhların varmaya çalıştıkları yer Tanrıların yanıdır. Buraya varmak, dünyadaki imtihandan geçmekle olur.
Tanrı ilk insanı, erkeği, çamurdan yaratmıştır. Tanrılar bir şey yapmak isterse sadece söylemeleri yeterlidir. Tanrı kelamı, yaradılışın kendisidir. Cennette erkek yaşarken, onun bir eşi olsun istenmiştir ve erkeğin kemiğinden kaburga kemiği hanımı, yaşatan hatun yani Havva halk olmuştur. Erkek ve Havva cennette yaşarken, erkek nefsine hâkim olamayıp, yasaklanmış bir bitkiyi yemiştir. Böylece cennetten kovulup, fani dünyaya, yaptıklarının acısını çekmeye gelmiştir. Hiçbir insan annesinden günahsız doğmaz. Hiç kimse masum değildir. Adaletsiz ve haksız yere çekilen insan acısı yoktur. İnsana düşen, Tanrı kurallarına uyarak yaşamak ve Tanrılarına hizmet etmektir. Tanrılara ibadet etmek te gerekir. Oruç tutulacak, kurban kesilecek, Hac yapılacaktır. Haftanın altı günü çalışılıp, bir gün Tanrılara ibadete ayrılacaktır. O bir gün, ibadetin toplu yapılması daha kıymetlidir. Tanrılara ibadet edilirken daima temiz olunmalıdır. Temizlik imanın şartıdır.
Tanrılara isyan olmaz. Tanrıların yolundan çıkanlar, bu dünyada da cezalandırılırlar. Yoldan çıkan pek çok kavim cezalandırılmış, yok edilmiştir. İnsanların Tufan olayını unutmaması gerekir. Tufan gibi, geçmişten ders alınacak pek çok olay vardır.
Tanrılar bir takım işleri için kendilerine yardımcılar seçmişlerdir. Cinler bu tip yardımcılardır. Yaradılışları insandan farklı olan cinlerin neyi nasıl yaptıklarına da, biz insanlar pek akıl erdiremeyiz.
İnsan ölünce, ölüme yolculuk mezarda başlar. Ölüm ile ilahi ve sonsuz yaşama kavuşma arasında yargı vardır. Bu dünyada yapılanlar, adalete ve Tanrı buyruklarına uyum ile tartılır. Yaşarken doğru yolu seçenler, öbür dünyada Tanrıların yanına (cennete) kavuşurlar. Yoldan çıkan ve Tanrı buyruklarına uymayanları ise ceza beklemektedir. "
Yukarıda özetleyerek yaptığımız dinler sentezini, tarih boyunca pek çok düşünür ve din adamı insiyaki olarak yapmıştır. Bunlardan çıkan yeni din versiyonlarının bazıları, halk ve siyasi otorite tarafından rağbet görerek yaşamış, bazıları hiç kabul edilmemiş veya unutulup gitmiştir. Aton, tek Tanrı olarak ortaya çıkınca, dini sentezler tek Tanrı fikri ile birlikte yeni bir kimlik kazanmışlardır. Mısır ve Sümer’in yeni dinlerin oluşmasına etkisinin, dini sentezlerin yanı sıra, Tanrı üçlemeleri, din adamlarının aracılığı, Tanrının oğlunun Tanrı olması, kutsal bakire, yeniden doğuş, Tanrının evleri (ibadet yerleri), Tanrı kelamını anlamak için arif olma gereği, yazılı mit ve neşidelerden pasajlar alınması gibi unsurları da kapsadığı unutulmamalıdır.
Post A Comment
Hiç yorum yok :